Pierścienie uszczelniające, olejowe i kompresyjno zgarniające

Pierścienie uszczelniające obok pierścieni olejowych i kompresyjnozgarniających są częścią popularnych silników spalinowych czterosuwowych. Odgrywają one bardzo istotną rolę i warto przedstawić pokrótce ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie silnika. Pierwszy z wymienionych, a więc pierścień uszczelniający jaka sama nazwa wskazuje ma zapobiegać przedostawaniu się pewnych substancji z jednego miejsca w drugie. W tym określonym przypadku chodzi tutaj o zabezpieczenie komory spalania. Gazy powstałe w procesie spalania nie przedostają się dzięki temu do korpusu silnika. Warto podkreślić, że szczeliwa umieszczone są zawsze w rowku najbliższym denka tłoka. Są one niezwykle ważne, bowiem utrzymują możliwie wysoką kompresję i zapobiegają przeciekom spalin zamkniętych pod wysokim ciśnieniem w komorze znajdującej się nad tłokiem do skrzyni korbowej. Kolejnym rodzajem pierścieni jakie występują w silnikach czterosuwowych są pierścienie kompresyjno-zgarniające. Są one umieszczone pomiędzy pierścieniem uszczelniającym a pierścieniem zgarniającym (olejowym). Ich zadaniem jest całkowite zatrzymanie gazów, jakie przedostały się przez termoizolacje. Mogą również zgarniać olej nadmiernie nagromadzony na gładzi cylindra. Właśnie dlatego są one wytwarzane w specyficznych kształtach. Ten rodzaj pierścieni pełni bardzo ważną rolę, bowiem to właśnie dzięki niemu do przestrzeni nad tłokiem nie przedostaje się olej. Trzecim ze wspomnianych rodzajów są pierścienie zgarniające inaczej też zwane olejowymi. Są one umieszczone najniżej w stosunku do pozostałych wyżej opisanych. Pełnią one bardzo ważną funkcję podczas ruchu tłoka, bowiem zgarniają nadmiar oleju ze ścianki cylindra. Olej poprzez szczeliny tego pierścienia wraca do bloku silnika. Oczywiście jego zastosowanie jest możliwe tylko w przypadku silników czterosuwowych, bowiem silniki dwusowowe dostarczają olej razem z paliwem i jego spalanie jest zamierzone. Występowanie wszystkich opisanych pierścieni gwarantuje prawidłową prace silnika.

 

Post Author: admin